سرنوشت خاورمیانه باید به دست مسلمانان رقم بخورد

سرنوشت خاورمیانه باید به دست مسلمانان رقم بخورد

سرنوشت خاورمیانه باید به دست مسلمانان رقم بخورد  مهمان: دكتر طلال عتریسی استاد دانشگاه و مدیر مركز منطقه‌ای و مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه لبنان گفتگو از: حسن صدرایی عارف

 نظر شما در مورد حوادث اخیر و جنبش‌های مردمی در مصر و تونس چیست؟  نكته قابل توجهی كه مشتركاً در این نهضت‌های مردمی وجود دارد، این است كه این ملت‌ها توانسته‌اند در برابر حاكمان دیكتاتور بایستند و این حكام مستبد را به ترس وادارند. نكته دیگر اینكه در رویدادهای اخیر مصر، تونس و حتی در وقایع سیاسی لبنان، آمریكا نتوانست در این كشورها از هم‌پیمانان و دست‌نشانده‌های خود حمایت كند و این موضوع از مهم‌ترین اتفاقات رخ‌داده در لبنان و جهان عرب است.

 این موج گسترده بیداری اسلامی در كشورهای عربی، تا چه اندازه متأثر از انقلاب اسلامی ایران است؟  انقلاب اسلامی ایران تأثیر بزرگی در طی سی سال گذشته داشته است. من وجوه مشتركی را نه تنها در عرصه مبارزه با حاكمان مستبد بلكه حتی در طریقه برخورد مردم با ارتش میان این انقلاب‌ها و انقلاب اسلامی ایران می‌بینم.

 انقلاب اسلامی ایران، اولین انقلابی بود كه در آن مردم با ارتش به صورت مسالمت‌آمیز برخورد كرده و حتی به ارتشی‌ها گل تقدیم می‌كردند و ارتش را جزئی از خود محسوب می‌كردند. امروزه مانندِ همین برخورد را در مصر و تونس شاهدیم . می‌بینیم كه ارتش از به گلوله بستن راه‌پیمایان خودداری می‌كند. به همین علت تأثیر عظیمی برای انقلاب اسلامی وجود دارد به ویژه این‌كه انقلاب اسلامی توانست در مقابل آمریكا ایستاده و توطئه‌های آن را نقش بر آب كند و علاوه‌بر آن در تضعیف نفوذ آمریكا و صهیونیست در منطقه سهیم باشد.  به نظرم این مهم است كه انقلاب اسلامی توانسته به ملت‌های منطقه كمك كند تا در برابر  هم‌پیمانان آمریكا قد علم كنند.

 به نظر می‌رسد كه تحولات منطقه‌ای در خاورمیانه، برخلاف طرح و نقشه‌ای بوده كه آمریكا سال‌هاست به‌دنبال آن است. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌كنید؟  خاورمیانه جدید یا بزرگ كه مطلوب آمریكا بود، خاورمیانه‌ای به دور از عناصر مقاومت و جنبش‌های ضد آمریكایی بود. آمریكا خاورمیانه‌ای می‌خواست كه دولت‌ها و حكومت‌ها طرفدارش باشند و این هدف را در كل منطقه به‌ویژه در لبنان و بعد از جنگ سال 2006 میلادی پیگیری می‌كرد. اما حقیقت آن است كه پایداری و مقاومت در برابر این طرح و نیز مقاومت لبنان و فلسطین و مواضع محكم و ثابت ایران در رویارویی با ایالات متحده آمریكا، باعث شكست طرح خاورمیانه‌ی آمریكا شد. آری! سرنوشت خاورمیانه باید به دستان فرزندان خاورمیانه كه اغلب مسلمان هستند رقم بخورد.




:: موضوعات مرتبط: بیداری اسلامی , ,
:: برچسب‌ها: سرنوشت خاورمیانه باید به دست مسلمانان رقم بخورد"مهمان: دكتر طلال عتریسی استاد دانشگاه و مدیر مركز منطقه‌ای و مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه لبنان گفتگو از: حسن صدرایی عارف ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : محمد احمدی
تاریخ : پنج شنبه 7 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: